Logo Digital Communication Training
Telefoonnummer Digital Communication Training

Avond- en weekendmails zijn slecht voor uw bedrijf

E-mail is volledig binnengedrongen in ons privéleven. Wellicht worden e-mails ook in jouw organisatie ’s avonds en in het weekend doorlopend gescreend. Dat blijkt uit een recent onderzoek dat we uitvoerden bij Belgische en Nederlandse professionals. Het checken van e-mails buiten de werktijd lijkt op het eerste gezicht voordelig voor de organisatie, maar het tegendeel is waar. Structureel avond- en weekendwerk doet je organisatie meer kwaad dan goed.

Eerst onze bevindingen. In totaal namen 525 Belgische en Nederlandse werknemers deel aan ons onderzoek. In de loop van zes weken ontvingen zij mailtjes met de vraag deze meteen te replyen zodra ze gelezen waren. Een aantal van die mails kwamen ’s avonds na de werkuren en in het weekend. De reactiesnelheid leert iets over de mate waarin de gemiddelde werknemer via de inbox verbonden is het werk.

Een spectaculaire 10.8% van de avondlijke mails (verstuurd op een werkdag na 19.30 uur) werden binnen één minuut onderschept. Bijna een kwart (23.3%) zag de mails binnen een kwartier en 57,0% nog dezelfde dag. Voor een duidelijke meerderheid van de werknemers is het einde van de werkdag niet het einde van de werktijd en blijven ze via de inbox verbonden met het werk.

Het weekend bevestigt deze permanente connectie met het werk. Van de testmails verzonden in de nacht van vrijdag op zaterdag (tussen 1.30 u. en 2.00 u. 's morgens) werd precies 3,3% of één op dertig gelezen voor zes uur ’s morgens (!). Zaterdagochtend om 9 uur is dat al 26.7%. Meer dan één op vier van alle professionals checkt dus meteen na het opstaan zijn professionele e-mail. Zaterdagavond heeft meer dan de helft (55.3%) de mail gelezen en zondagavond 65.1%. Nauwelijks één op drie werknemers (34.9%) wacht tot maandag om de professionele mailbox opnieuw te openen.

Dit is wel degelijk een probleem. Een recent onderzoek gepubliceerd in Chronobiology International uitgevoerd bij 57.000 werknemers in de Europese Gemeenschap toonde een duidelijk verband tussen structureel thuiswerk en werkgerelateerde psychologische en fysieke gezondheidsproblemen. Met andere woorden: de winst die de organisatie op korte termijn boekt door het extra werk buiten de uren, gaat op langere termijn weer verloren.

Momenteel wordt er gewerkt aan wetgevende initiatieven die werknemers het recht moeten geven onbereikbaar te zijn. Toch kan alleen een mentaliteitswijziging in je organisatie de opmars van e-mail afremmen. Bedrijven die frisse en gemotiveerde werknemers willen, moeten die medewerkers de ruimte geven om na de werkuren en in het weekend de batterijen weer op te laden. Zo’n strategie zorgt voor meer gelukkige, ontspannen én productieve werknemers.

Personeelsdiensten focussen dus beter op de bedrijfscultuur en op het sensibiliseren van medewerkers. Niet onnodig mailen zou een kwestie van beleefdheid en respect moeten zijn: je mailt elkaar ’s avonds en ’s nachts net zo min als je elkaar belt. Wie toch wil mailen kan de verzending van zijn bericht uitstellen tot de volgende werkdag.



Terug naar het blogoverzicht

Subliem communiceren in digitale tijden is een echte aanrader! Op 1/2 dag tijd wordt het duidelijk hoe je met kleine aanpassingen veel tijd kan winnen. Ik heb de tips ineens in praktijk omgezet. De dynamische Gunnar weet alles aan de man te brengen en geeft jou niet het gevoel in een echte training te zitten. Bedankt! 

Karen Bogaert

© Digital Communication Training

Horenberg 81

3090 Overijse

Belgium

 

+32 2 688 28 01

hello@communicationtraining.be

 

BE0633581927

KMO portefeuille