Schrijfopleiding

SCHRIJVEN VOOR
CUSTOMER SERVICE

Workshop
Incompany
Webinar

1 dag
(7 u)

12-

Voor wie

Medewerkers en teamleaders customerservice, commerciële medewerkers, administratieve diensten met klantencontacten, helpdeskmedewerkers ...

Trainers

Klanten bellen niet,
ze schrijven!

Tijdens deze communicatietraining leer je je schrijvende klanten correct te woord te staan. Hoe blijf  je effectief, servicegericht én klantvriendelijk? En hoe houd je het gesprek empathisch, levendig en professioneel zonder al te formeel te schrijven?


Vandaag leggen mensen vaak contact met je bedrijf via e-mail of via chat. Het eerste contactmoment verloopt schriftelijk. Sta je hen van meet af aan helder en vlot te woord, dan zorg je meteen voor een professionele uitstraling en extra omzet. Maar loopt het verkeerd, dan verdwijnt de klant sneller dan hij is gekomen. Want je concurrent is slechts één muisklik verwijderd.


Echte klantvragen, echte teksten


Om de opleiding zo toepasbaar mogelijk te maken, werken we met jouw eigen teksten. Zo komen echte klantvragen aan bod, en kijken we hoe je hier realtime op reageert. Samen analyseren we je teksten en sturen we bij waar nodig. Met respect voor jouw persoonlijke schrijfstijl. Daarbij scherp je zowel je schrijftechnische als je commerciële vaardigheden aan. Na afloop van de workshop schrijf je sneller, gerichter én vriendelijker.


Indien gewenst besteden we ook aandacht aan spelling en frequente taalfouten. Ook dat bepaalt mee de uitstraling van je organisatie.

Programma


Onze trainers loodsen je in 5 stappen naar een snellere, gerichtere en vriendelijkere communicatie met je klanten. Elke stap kan op vraag uitgebreid, ingekort of zelfs geschrapt worden.


Deel I: wat verwacht de klant?


  • Kansen en risico’s van chat en mail

  • Wat je moet weten over lezen op het scherm


Deel II: de do’s-and-don’ts voor e-mailverkeer


  • Meteen de conclusie of eerst argumenten?

  • Heldere alinea’s voorkomen misverstanden

  • Eenvoudige zinnen voor optimale communicatie


Deel III: de do’s-and-don’ts voor chatverkeer


  • Schrijf kort, kordaat & to the point

  • Houd het zakelijk

  • Speel kort op de bal


Deel VI: de gouden regels van klantgericht schrijven


  • Spreek de taal van je klant

  • Neem je klant ernstig

  • Schrijf positief en oplossingsgericht

  • Maak van je klant een bondgenoot

  • Ontmijn de klacht


Deel V: de puntjes op de i


  • De nieuwe spelling

  • Ken je klassiekers: spellingvalkuilen

Subliem communiceren in digitale tijden is een echte aanrader! Op 1/2 dag tijd wordt het duidelijk hoe je met kleine aanpassingen veel tijd kan winnen. Ik heb de tips ineens in praktijk omgezet. De dynamische Gunnar weet alles aan de man te brengen en geeft jou niet het gevoel in een echte training te zitten. Bedankt! 

Karen Bogaert

© Digital Communication Training

Horenberg 81

3090 Overijse

Belgium

 

+32 2 688 28 01

hello@communicationtraining.be

 

BE0633581927

KMO portefeuille