Schrijfopleiding

KLANTVRIENDELIJK
SCHRIJVEN VOOR
HR-PROFESSIONALS

Workshop
Incompany
Webinar

1 dag
(7 u)

12-

Voor wie

HR-managers en hun medewerkers, personeelsverantwoordelijken, interne communicatiemedewerkers, hr business partners en iedereen die meewerkt aan de communicatie naar medewerkers en sollicitanten.

Trainers

De ultieme schrijfopleiding
voor hr-professionals

Jobadvertenties, e-mails en chatberichten naar sollicitanten en collega’s, rapporten en verslagen, artikels voor je intranet…: als hr-medewerker schrijf je de hele dag. Tijdens deze eendaagse workshop leer je samen met je collega’s hoe je echt in dialoog treedt met je lezer.


De theorie van Klantvriendelijk Schrijven voor HR-professionals vertrekt vanuit het leesparcours van de (scherm-)lezer. Maar daarna is het aan jou: zelf schrijven, bijschaven en finetunen tot je tekst doet wat moet.


De trainer geeft je ook feedback op je persoonlijke schrijfstijl. Hoe je bericht overkomt is immers net zo belangrijk als een duidelijke structuur. Schrijf je empathisch of afstandelijk, introvert of extravert, feitelijk of verhalend?


In functie van het ingestuurde werkmateriaal krijg je antwoord op vragen die voor jou echt relevant zijn:


  • Hoe schrijf je duidelijke en empathische e-mails?

  • Hoe formuleer je uitnodigingen of interne mededelingen?

  • Hoe ondersteunt een goede personeelsadvertentie het imago van je bedrijf?

  • Hoe vertaal je een juridische mededeling in een vlot verteerbare tekst?


Stap voor stap gidst je trainer je door het schrijftraject. Alles begint bij het soort tekst dat je wilt schrijven en het doel dat je wilt bereiken. Vervolgens structureer je de boodschap volgens het piramidemodel van Barbara Minto. Tot slot ga je schaven aan je stijl tot die helemaal goed zit.

Programma


I. Het ankermodel (theorie + oefeningen): trek de aandacht van de lezer


  1. Ankerwoorden en ankerplaatsen

  2. Ankerplaatsen in e-mails

  3. Ankerplaatsen in personeelsadvertenties

  4. Ankerplaatsen in andere teksten


II. Structuur van teksten (theorie + oefeningen)


  1. Het piramidemodel: een sterke introductie

  2. Van een logische naar een psychologische structuur

  3. Opbouw van je argumenten

  4. Structuur van alinea’s

  5. Structuur van zinnen


III. Stijl van teksten (theorie + oefeningen)


  1. Over schrijf- en spreektaal

  2. Kort en bondig schrijven

  3. Werkwoorden brengen teksten tot leven

  4. Schrijf persoonlijk


IV. Specifieke hr-teksten*


  • Eén-op-één mails

  • Informatieve groepmails

  • Personeelsadvertenties

  • Teksten voor intranet/internet

  • Beleidsteksten


* Stuur vooraf je eigen teksten door en breng ze mee naar de opleiding. Je inzendingen bepalen welke types tekst extra aandacht krijgen tijdens de opleiding.

Subliem communiceren in digitale tijden is een echte aanrader! Op 1/2 dag tijd wordt het duidelijk hoe je met kleine aanpassingen veel tijd kan winnen. Ik heb de tips ineens in praktijk omgezet. De dynamische Gunnar weet alles aan de man te brengen en geeft jou niet het gevoel in een echte training te zitten. Bedankt! 

Karen Bogaert

© Digital Communication Training

Horenberg 81

3090 Overijse

Belgium

 

+32 2 688 28 01

hello@communicationtraining.be

 

BE0633581927

KMO portefeuille