Schrijfopleiding

HELDERE RAPPORTEN
SCHRIJVEN

Workshop
Incompany
Webinar

1 dag
(7 u)

12-

Voor wie

Management en directie, stafmedewerkers met een technische of commerciële achtergrond, auditors, controllers en iedereen die af en toe rapporten schrijft.

Trainers

Van abstract tot eindconclusie
en alles daar tussenin

Veel rapporten beginnen met feiten en cijfers. Daaruit vloeien ideeën, besluiten of aanbevelingen voort. De ervaring leert dat lezers sneller geneigd zijn die conclusies te volgen wanneer je rapport helder is geschreven.


Maar hoe presenteer je jouw ideeën het best? Hoe beschrijf je het onderzoek, hoe illustreer je de bevindingen, hoe verhoog je je geloofwaardigheid en autoriteit? En vooral: hoe zorg je ervoor dat de lezer het rapport grondig leest en de draagwijdte ervan correct inschat?


Tijdens de workshop Heldere Rapporten Schrijven gidsen we je stap voor stap door het hele schrijfproces. Van het ordenen van je materiaal en het schrijven van een sterke management summary tot het finetunen van je document.


Deze opleiding richt zich tot iedereen die geregeld schriftelijk rapporteert. Wetenschappelijke, maatschappelijke of economische rapporten… naast algemene schrijfadviezen krijg je waar nodig rapportspecifieke informatie over verwijzingen, annotaties en symbolen.


Tijdens deze workshop werk je met je eigen teksten. Deze worden gebruikt door jezelf en de andere deelnemers aan de training. Werken met herkenbare teksten verhoogt de effectiviteit van de training. Bovendien kan je de tips uit de opleiding meteen op je eigen teksten uitproberen.

Programma


Deel I: Voor je start


  • De context van het rapport

  • Beantwoord de kernvragen van je lezer

  • Het belang van een sterke titel


Deel II: Structuur van het rapport


  • Van een logische naar een psychologische structuur

  • Het piramidemodel

  • Structuur van alinea’s en zinnen

  • Structuur zichtbaar maken


Deel III: Geef de lezer snel toegang


  • De 30 secondenregel

  • De management summary

  • Ankerwoorden op ankerplaatsen


Deel IV: De rapportonderdelen


  • Het titelblad

  • De inhoudstafel

  • De abstract of samenvatting

  • De tussenkopjes

  • Opsommingen en interpunctie


Deel V: De stijl van je teksten


  • Vermijd vage taal

  • Houd het eenvoudig

  • Schrijf kort en bondig

  • Kies voor beeldende werkwoorden

  • Schrijf persoonlijk

Subliem communiceren in digitale tijden is een echte aanrader! Op 1/2 dag tijd wordt het duidelijk hoe je met kleine aanpassingen veel tijd kan winnen. Ik heb de tips ineens in praktijk omgezet. De dynamische Gunnar weet alles aan de man te brengen en geeft jou niet het gevoel in een echte training te zitten. Bedankt! 

Karen Bogaert

© Digital Communication Training

Horenberg 81

3090 Overijse

Belgium

 

+32 2 688 28 01

hello@communicationtraining.be

 

BE0633581927

KMO portefeuille