VRIJDAG 30 NOVEMBER 2018 

IS HET DE 11DE EDITIE

VAN

No-email

Friday

Ook met jouw organisatie meedoen aan E-mailloze VrijdagGunnar geeft je enkele erg goede redenen:

 

De voordelen voor je organisatie zijn groot.

 

Laat voor één dag je mail voor wat het is. Moedig je medewerkers aan bij vragen, discussies of mededelingen even bij elkaar langs te lopen. Of vraag ze om te bellen naar klanten, prospects en leveranciers.

Zo’n dag zonder e-mail werkt echt.

 

​Natuurlijk is het niet de definitieve oplossing voor het e-mailprobleem, maar het is wel een eerste stap. Wie een dag werkt zonder e-mail, leert een kostbare les die veel langer blijft hangen.

 

Wil je bijdragen aan het succes van E-mailloze Vrijdag?

 

Praat erover en word de E-mailloze Vrijdag-ambassadeur in je organisatie. Om het je makkelijk te maken helpen we jou met een gratis promotiepakket, 10 realistische e-mailgeboden en enkele antwoorden op veel gestelde vragen.

 

gratis pakket

 

Word jij dagelijks overspoeld door karrenvrachten e-mails?

Hol jij door de permanente e-mailstroom voortdurend achter deadlines aan?

Ervaar jij dat e-mail de workload sterk doet toenemen?

Verwachten afzenders steevast dat je hun e-mail prioritair afhandelt?

Heb jij het gevoel dat het e-mailprobleem alsmaar verder escaleert?

Wees gerust: je bent niet alleen. Je collega’s hebben exact dezelfde ervaring. Honderdduizenden medewerkers in duizenden organisaties ervaren precies hetzelfde. Dag in dag uit wordt iedereen geconfronteerd met dezelfde uitdagingen. Dat is een goede reden om samen mee te doen aan E-mailloze Vrijdag.

Vraag vandaag nog je gratis digitaal pakket aan om van E-mailloze Vrijdag in jouw organisatie een echt succes te maken. Bovendien houden we je tijdens de aanloop verder op de hoogte van belangrijke updates en laten we je voortaan elk jaar ruim op voorhand weten wanneer een volgende editie er aan komt. Wil je dit liever niet, geen probleem. Je kan je steeds op elk moment uitschrijven.

JA! ik ontvang graag het gratis pakket.

 

 

Je ontvangt het digitaal pakket meteen na aanvraag in je Postvak IN.  Indien niet, kijk dan even in je map Ongewenste e-mail. Het pakket bevat niet minder dan 8 hulpmiddelen die bijdragen aan een succesvolle E-mailloze Vrijdag: bureaublad, posters, videotips ...

# 1 | Gratis seminar & best practices voor E-mailloze Vrijdag-ambassadeurs

Ben jij in jouw organisatie de m/v die zijn of haar schouders zet onder E-mailloze Vrijdag?

Dan ben je (helemaal gratis!) welkom op het snelseminar Afkicken van E-mail op dinsdag 11 december te Namen (FR) of maandag 17 december te Antwerpen (NL).

 

Het seminar duurt 3 uur. Op het einde wissel je met andere hr-specialisten best practices uit over E-mailloze Vrijdag.

# 2 | Cartoonposter

Leuke, opvallende poster om de dag zonder e-mail aan te kondigen en je collega’s te sensibiliseren.

Print af en hang de posters op goed zichtbare plekken in de weken vóór E-mailloze Vrijdag.

Je kan de poster of delen ervan ook gebruiken voor sensibiliserende, digitale boodschappen naar je collega's.

# 3 | Do's & don'ts poster

Poster met do's & don'ts tijdens E-mailoze Vrijdag.

Print af en hang de posters in de week van 30 november op strategische plekken.

Je kan de poster of delen ervan natuurlijk ook gebruiken voor sensibiliserende, digitale boodschappen naar je collega's.

# 4 | Videoboodschap met gouden tips voor E-mailloze Vrijdag

Gunnar Michielssen geeft je collega’s enkele tips om van E-mailloze Vrijdag een heus succes te maken.

Gunnar is de initiatiefnemer van E-mailloze Vrijdag en vertelt over do’s en don’ts in deze tweeminutenvideoboodschap.

# 5 | Videoboodschap voor maandag 3 december

Bezorg je collega’s deze korte video op de eerste werkdag na E-mailloze Vrijdag.

Eén dag zonder e-mail is geen mirakeloplossing. Maar wie slimme lessen trekt uit dit dagje zonder mail, kan er voor de rest van zijn leven de vruchten van plukken.

# 6 | Bureaublad

Mocht de macht der gewoonte je collega's op E-mailloze Vrijdag richting Postvak IN

drijven, dan worden ze dankzij dit bureaublad voor op de computer weer op het goede spoor gezet.

Of print af en hang op vrijdag 30 november op strategische plekken.

# 7 | Een footer voor je mails

E-mailloze Vrijdag mee promoten?

Zet tot en met 29 november een korte boodschap in je handtekening bij elke uitgaande e-mail.

# 8 | Automatisch antwoord op vrijdag 30 november 2018
 

Jammer maar helaas doet (nog) niet de hele wereld mee met E-mailloze  VrijdagStel daarom een automatisch antwoord in.

Zo weten zondaars  meteen dat je één dagje onbereikbaar bent via mail. Ze mogen natuurlijk wél altijd bellen. Of langskomen.

 

10 geboden

#1

Controleer je e-mails slechts 3x per dag.

Weersta aan de verleiding elk nieuw bericht onmiddellijk te willen lezen.

#2

Houd je Postvak IN (Inbox) leeg.

 

 

Je Postvak IN is geen todo-lijst. Bewaar het overzicht.

#3

Wees spaarzaam met CC.

 

 

Gebruik het alleen als de ontvanger het echt moet weten.

#4

Liever geen Allen beantwoorden 

(Reply to all).

 

Stuur je antwoord of bedenkingen alleen naar de originele afzender.

#5

Gebruik volle onderwerpregels.

 

 

Een volle onderwerpregel vat je bericht samen zoals een krantenkop.

#6

Beperk je mail zo veel mogelijk tot de onderwerpregel en eindig met eom*.

 

De ontvanger moet je bericht niet meer openen.

* end of message

#7

Berichten maximaal 2 keer Doorsturen (Forward)

 

Leg uit waarom je doorstuurt.

#8

Schrijf je uit voor alle nieuwsbrieven die je niet leest.

 

Doe hetzelfde met distributielijsten waarop je niet thuishoort.

#9

Gebruik je gezond verstand.

 

 

Dertig e-mails per dag is meer dan genoeg. Less is more.

#10

Neem altijd de telefoon voor dringende berichten of complexe vragen.

faq

 

Wat win jij bij een E-mailloze Vrijdag?

Veel. 

 

Want de e-mailtsunami eist een hoge tol bij werknemers. Veel mensen voelen zich gegijzeld door hun elektronische post en hebben het gevoel voortdurend achter de feiten aan te hollen.

 

Door de permanente e-mailstroom groeien todo-lijstjes oncontroleerbaar snel aan. Werkdagen worden reactief: de ontvanger van e-mail beslist niet langer zelf hoe hij zijn taken efficiënt uitvoert, maar laat zich volledig leiden door nieuwe inkomende berichten. Daarmee geeft hij de controle over zijn werkdag helemaal uit handen.

 

Dit probleem van information overload leidt volgens arbeidspsychologen tot stress en een directe daling van de arbeidsvreugde.


Wat wint jouw bedrijf bij een E-mailloze Vrijdag?


Veel.

 

Omdat e-mail het werk voortdurend onderbreekt, gaat er kostbare tijd verloren bij het afhandelen van bedrijfskritische taken. Wie zijn Postvak IN controleert, verliest al snel tot twee minuten per consultatie. Niet omdat het lezen zelf zoveel tijd vraagt, wel omdat het recupereren van de onderbreking veel langer duurt dan we denken.

 

Een simpele rekensom leert dat werknemers die hun Postvak IN elk kwartier vluchtig screenen, dagelijks meer dan een half uur verliezen door deze onderbrekingen.
 

Wat wint de economie bij een E-mailloze Vrijdag?


Heel veel.

 

E-mailloze Vrijdag is een eerste stap naar een gezonde e-mailcultuur. Want hoewel de cijfers uiteenlopen, ramen de meest voorzichtige specialisten het verlies van ondeskundig e-mailgebruik op € 3.000 per werknemer per jaar.

 

Aangezien naar schatting 1,75 miljoen Belgische werknemers beschikken over e-mail, loopt de rekening op tot meer dan 5 miljard euro. Ter vergelijking: dit verlies bedraagt 1,7% van het Belgische BNP.


Waarom op vrijdag 30 november 2018?


Vrijdag 30 november, de laatste vrijdag van november, is geen toevallige keuze.

 

Precies 46 jaar geleden verzond Ray Tomlinson, programmeur bij het Amerikaanse softwarebedrijf BNN, de allereerste e-mail ooit. Hij was ook de eerste die het @-teken gebruikte voor het adresseren van zijn boodschap. De exacte datum van dit historische bericht vergat hij intussen, maar zelf situeert Tomlinson dit eerste bericht in de periode november-december 1971.

 

De laatste vrijdag van november is dus een voor de hand liggende dag voor dit verjaardagsfeestje. Hopelijk wordt het een feestje zonder de jarige.


Is E-mailloze Vrijdag een beproefd recept?


Ja.

 

We zijn intussen toe aan de 11de editie. De eerste E-mailloze Vrijdag werd in 2008 georganiseerd door Gunnar Michielssen. Jaar na jaar namen meer bedrijven en overheidsinstellingen deel. Inmiddels werd het initiatief overgenomen en gepromoot door andere organisaties in België en Nederland.

 
 

NUTTIGE

LINKS

OVER

ONS

E-mailloze Vrijdag is een initiatief van Master Your Email, het 5-stappenplan van Gunnar Michielssen en Bruno Verhaeghe dat bedrijven helpt bij het onder controle houden van de e-mailstromen. De duizenden contacten met intensieve e-mailgebruikers in honderden Belgische en Nederlandse organisaties hebben geleid tot het idee om deze dag ook in de lage landen te organiseren.

 

MAIL

ONS